نقد فیلم کسانی که آرزوی مرگ مرا میکنند /فیلم پرهیاهویی که با مهره فساد تعارف دارد
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۳۹۲۲۱
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،حمید صنیعی منش: "کسانی که آرزوی مرگ مرا میکنند" با نوعی تقلیلگرایی سوژهای با موضوع قضایی و فساد را از کادر خارج میکند و فیلمی هیجانی و اکشن تولید میکند. گویی که فیلمساز بیشتر دنبال سوژهای مناسب برای تولید فیلمی حادثهای بود و حالا اصل پرداخت به سوژه را کنار گذاشته و بیشتر سرگرم کارگردانی صحنههای جذاب و رایج فیلمهای هالیوودی شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این فیلم با عنوان اصلی Those Who Wish Me Dead فیلمی در ژانر اکشن و هیجانی به کارگردانی تیلور شرایدن محصول ۲۰۲۱ و کمپانی نیولاین سینما است. داستان فیلم درباره پسر نوجوانی است که شاهد قتل پدر خویش توسط دو آدمکشِ مزدبگیر است. علت قتل پدر او، "اووِن کاسِرلی"، که حسابدار قضایی است، اطلاعات او از فساد مالی یک نفر است. او حالا با اطلاع از اینکه حسابدار از فسادش مطلع شده، دستور قتل وی را به آدمکشهایش میدهد. این دو در ابتدا به منزل دادستان ایالتی رفته و با انفجار و انهدام منزل او سراغ وی را میگیرند. حسابدار اقدام به فرار میکند، اما در نهایت آدمکشها بر سر راه او سبز شده و نابودش میکنند. اما کارگردان درب شانس را به روی پسربچه باز میگذارد تا اطلاعات افشاگرایانه را به دست رسانهها برساند.
نمایی از فیلم کسانی که آرزوی مرگ مرا دارند
در این میان آتشسوزی جنگلهای شمالی آمریکا در بحرانیتر شدن شرایط اثرگذارند و در نتیجه قهرمان دیگری یعنی "هنا فابر" که آتشنشان چترباز SMOKEJUMPER جنگلهای آمریکا است با بازی آنجلینا جولی، وارد میشود تا پسربچه سرگردان در جنگل را به رسانهها برساند. ضلع سوم نیز پلیسی است که کانر و پدرش در حال رسیدن به آنها برای در میان گذاشتن ماجرا هستند؛ بنابراین فیلم با داشتن سه قهرمان (پسر نوجوان، زن آتش نشان و پلیس مرد) تکمیل میشود و داستان ادامه پیدا میکند.
یکی از خلأهای فیلم عدم اطلاعات کافی و ضروری برای شناخت بیننده از چهره مفسد است که مخاطب را نسبت به او دور نگه میدارد و معلوم نیست که این فاصلهگیری به چه دلیل است؟ انگیزه سیاسی یا به علت کممایگی فیلمنامه و داستان؟
نمایی از فیلم کسانی که آرزوی مرا دارند
فیلم به طور مشخص بازنمایی قهرمانی و ایثار جمعگرایانه و به تعبیری ملی است که در آن چند عنصر کاملاً ملی و فراجناحی و حزبی تلاش میکنند تا پرده از فساد برداشته شود و عدالت برقرار گردد. این درست است که علت تمام اتفاقات و به تعبیری ستون فقرات داستان فیلم بر اساس مبارزه برای افشای فساد و شفافسازی است، اما فیلم سوژه اصلی خود را خیلی کمرنگ میکند و بیشتر درگیر تولید و نمایش سکانسهای هالیوودی همیشگی و رایج میشود.
اوج فیلم به جای آنکه مانند اکثر فیلمهای مرسوم قهرمانی و ضدفساد که در سکانس پایانی مبارزه و نبرد میان قهرمان و بدمن اصلی فیلم باشد، نبرد میان آتشنشان که نقش اول زن فیلم با یکی از آدمکشها است و همین باعث میشود که مهره اصلی فساد به تبعیری از مهلکه بگریزد. البته در سکانس پایانی فیلم، شاهد حضور رسانهها برای مصاحبه با کانر هستیم، اما در مجموع با نوعی تقلیلگرایی در جرم و فساد مهره اصلی روبرو میشویم. ما حتی او را بیشتر از یک سکانس و چند ثانیه نمیبینیم و به جای آنکه شاهد نابودی و خفت او باشیم بیشتر او را یک متهم فراری متمول میبینیم. حتی در سکانس پایانی دستگیری و بازداشت او دیده نمیشود و در نهایت گویی کارگردان با مجرم و متهم اصلی تعارف دارد. جالب اینکه حتی در پوستر اصلی فیلم نیز چهره فرد فاسد دیده نمیشود و این یعنی حذف بخش منفی مهم سیستم و جایگزینی قهرمانان افشاگر.
نمایی از فیلم کسانی که آرزوی مرگ مرا دارند
بنابراین و باتوجه به اینکه سوژه فیلم، که البته بر اساس کتابی به همین نام نوشته "مایکل کوریتا" که خود فیلمنامه را نوشته است، عامدانه درباره موضوعی قضایی و افشاگرایانه انتخاب شده است، باید گفت فیلم در خصوص هدف اصلی خود تا حدی لنگ میزند و اگر تلاش قهرمانان فیلم برای رساندن اطلاعات به رسانهها نبود رسماً با فیلمی الکن و کوچک روبرو بودیم. البته به نظر میرسد که فیلم میخواهد بیشتر از آنکه بر وجهه فساد در سیستم قضایی آمریکا تکیه کند، بر وجهه عدالتمحوری و ضدفساد نظام سیاسی آمریکا صحه بگذارد.
فیلم همینطور در رگههایی تلاش میکند تا با زبان سینما، فساد را در میان خود دولت و بدنه نظام نشان دهد. آنجا که آدمکشها با لباس مأمورین FBI به سراغ پسر در منزل پلیس میروند یا به طور مشخص خود مهره اصلی فساد که باید فردی از درون سیستم باشد، به شکلی شوخی سینمایی و تیکه و متلکپرانی به دستگاه سیاسی است.
بازی و حضور آنجلینا جولی در فیلم بیشتر نیز بر جنبه سرگرمیسازی فیلم کمک میکند. جولی که سابقه حضور در فیلمهای اکشن و هیجانی زیادی مانند آقا و خانم اسمیت و تحت تعقیب و ... را دارد، در این فیلم نیز بر بزرگ کردن جنبههای مرسوم هالیوودی نقش دارد. اما نباید فراموش کرد که قهرمان اصلی فیلم او است که هم در نابودی آدمکشها نقش دارد و هم در هدایت و به مقصد رساندن اطلاعات به رسانهها.
این نکته (فساد درون سیستم آمریکا) در کنار کاراکتر ضدفساد که از میان خود سیستم قضایی است و همینطور قهرمانان ملی فیلم که محافظین آرامش و منابع طبیعی هستند، برنده واقعی را خود نظام آمریکا معرفی میکند. نمای پایانی فیلم که هلیکوپترهای آمریکایی بر فراز جنگلهای سبز پرواز شکوهمندانه میکنند همراه با پایان خوش فیلم به خوبی این مفهوم سیاسی را در ذهن مخاطب القا میکند و همین برای یک فیلم سینمایی هالیوودی و آمریکایی کافی است؛ حالا چه رسوایی فساد مهره اصلی نمایان شود یا نشود.
منبع:تسنیم
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: نقد فیلم فیلم سینمایی مهره اصلی رسانه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۹۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مراسم قهوه خوری خوزستان
مراسم قهوه خوری از روزگار دیرین مورد احترام مردم عرب و دارای آیین و رسومات خاص خـــود میباشد. قهوه اولین چیزی است که عربها پس از سلام و خوش آمدگویی با آن از میهمانان خـــــــود پذیرایی میکنند. قهوه جهت پذیرایی از همه افراد قوم و میهمانان فقیر و غنی استفاده میشود.
ابزار آماده سازی قهوهوسایل آماده سازی قهوه متعدد هستند که به جمع آنها “المعامیل” میگویند.
المحماس
به گزارس روستای من، محماس ظرفی استوانه ای شکل که داخل آن دارای گودی میباشد و جهت برشته نمودن و تغییر شکل دانههای قهوه “بن” از آن استفاده میشود.
هاون
هاون یا اسم دیگر آن “المجر” نوعی آلت استوانه ای شکل که گودی عمیقی دارد و معمولا از نوعی آلیاژ قوی ساخته شده است و دارای دسته ای به نام “قضیب” که جهت کوبیدن وآسیاب نمودن دانههای برشته شده قهوه از آن استفاده میشود. صداهای صادره از هاون در نزد مردمان عرب منظور خاص خود را میرساند.
گمگم و دله
جهت آماده سازی قهوه از دونوع ظرف خاص استفاده میشود.به ظرف بزرگتری که جهت آماده سازی اولیه قهوه و جوشاندن آن به حد کافی استفاده میشود “الگمگم” میگویند.و اما ظرف کوچکتری که جهت راکد نمودن قهوه به مدت زمان معین و گرم نگه داشتن آن و جهت پذیرایی از میهمان استفاده میشود “دله” نام دارد.
فنجان
نوعی استکان که فاقد هرگونه دستگیره و دارای شکل هندسی خاص خود میباشد و جهت تعارف نمودن قهوه به میهمان مورد استفاده قرار میگیرد.
از آداب قهوه خوری در میان مردمان عرب ، که ساقی باید فنجان را با دست راست خود به میهمان تعارف کند و میهمان نیز باید آنرا با دست راست بگیرد و بدون اینکه فنجان را بر روی زمین بگذارد قهوه را میل میکند.
از دیگر آیینها این است که ساقی در برابر میهمان در هنگام تعارف قهوه خود را بــــــه نشانهی حترام به میهمان،خم میکند.و اما صدایی که ساقی از برخورد دله با فنجان صادر میکند که میهمان با شنیدن آن صدا متوجه میشود که قهوه برای آن ریختـــه شد و ساقی بدون هیچ کلامی قهوه را به او تعارف میکند چنانچه دوباره قصد میـل قهوه را دارد فنجان را بدون هیچ حرکتی تقدیم به ساقی میکند در غیر این صـــورت فنجان خالی را به سمت راست و چپ تکان میدهد و تقدیم ساقی مینماید.صدا و حرکت جهت ایجاد نظم خاص بین ساقی و میهمان میباشد.
برای پذیرایی قهوه توسط ساقی به میهمان اسامی خاصی وجود دارند که شامل : «الهیف » و « الضیف » و «الکیف » و « السیف » میباشند.
فنجان اول
الهیف که توسط ساقی قهوه و در حضور و دید میهمان صرف میکند و آنهم جهت مطمئن نمودن میهمان از سالم بودن قهوه صرف میشود.
فنجان دوم : الضیف
الضیف فنجان دوم است که به میهمان تقدیم میشود و میهمان هم موظف به صرف نمودن آن میباشد مگر در مواقعی که میهمان از شیخ یا ساقی خواسته ای داشته باشد که در این صورت فنجان را از دست ساقی گرفته و سپس آنرا بر روی زمین میگذارد در غیر اینصورت باید صرف شود.
فنجان سوم
الکیف که در صورت تکان ندادن فنجان توسط میهمان و آن هم به خاطر طعم خاص و طریقه آماده سازی قهوه و یا بعد مسافتی که میهمان طی نموده صرف میشود.
فنجان چهارم
السیف و آنهم در صورت تکان ندادن فنجان به میهمان تقدیم میشود که معمولا توسط افراد خاص و کمی صرف میشود و آن هم به دلیل اینکه میهمان پس از صرف نمودن فنجان چهارم به شیخ یا ساقی اعـــــلام مینماید که در تمامی شادیها و غمها و همچنین در مواقع دفاع جسمی و عرفانی از شیخ و یا ساقی شریک میباشد.که پس از صرف نمودن آن پیمان برادری بین میهمان و شیخ یا ساقی بسته میشود.
از دیگر آیینها و رسوم قهوه خوردی در میان اعراب میتوان به موارد زیر اشاره نمود.
– گرفتن دله در دست چپ و فنجان در دست راست.
– ایستاده و در حالم خم فنجان تعارف شود .
– رعایت حق اولویت در بین حاضرین .
– شروع از سمت راست اولین نفری که قهوه صرف نمود .
– میمهان حق حمل دله را ندارد .
– در صورت بودن پسران پدر نباید قهوه تعارف کند .
– برادر بزرگتر باید قهوه را تعارف کند .
کانال عصر ایران در تلگرام